I LO im. Mikołaja Kopernika
w Żywcu


"Komunikacja - powrót do relacji"
Akcja kluczowa 1: Mobilność edukacyjna osób
W dobie szybko postępujących zmian, pandemii i światowych konfliktów, zauważyliśmy potrzebę odbudowania relacji i powrotu do dobrej i wartościowej komunikacji. Stres, izolacja, problemy emocjonalne budują więcej murów niż mostów, dlatego też pragniemy pokazać uczniom, że nowe znajomości, inne kultury służą budowaniu ich samoświadomości i ubogacaniu ich tożsamości.
Kalamata
Communication skills for teachers and trainers - a course held in Kalamata, Greece

W ramach unijnego projektu ERASMUS+ "Komunikacja - powrót do relacji" dwie nauczycielki naszej szkoły - Agnieszka Fluder i Iwona Jasek wzięły udział w szkoleniu, które odbyło się w dniach od 6 do 12 listopada w greckiej Kalamacie.

Kurs "Communication skills for teachers and trainers" poświęcony był edukacji włączającej, rozumianej jako wspieranie i podnoszenie jakości edukacji w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększenie szans wszystkich uczniów poprzez zapewnienie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę możliwości oraz pełne włączenie ich w życie społeczne.

Podczas kursu uczestnicy tworzyli narzędzia umożliwiające poprawę komunikacji, środowiska nauki nastawionego na pracę zespołową, umiejętności słuchania i przekazywania informacji zwrotnej, która jest niezwykle istotna w budowaniu poczucia pewności siebie, a także zwrócili uwagę na rolę poczucia humoru, dystansu do siebie i mowę ciała w budowaniu relacji międzyludzkich.

Kurs składał się z części teoretycznej oraz zastosowania w praktyce różnych metod pracy z uczniami poprzez wykorzystanie nowoczesnej technologii, np. gier edukacyjnych i programów interaktywnych (action bound, interactive museum). Nauczyciele wzięli także udział w wycieczce do antycznej Messiny, gdzie podziwiali ruiny teatru, parlamentu i innych miejsc użyteczności publicznej.

Umiejętności i wiedza zdobyte podczas kursu pozwolą na szersze wykorzystanie różnych narzędzi na lekcjach w szkole.