
Część praktyczna szkolenia obejmowała zwiedzanie miejsc użyteczności publicznej, które w Finlandii włączone są w proces edukacji. Ogromne wrażenie na kursantach wywarła wizyta w publicznej bibliotece Keskustakirjasto Oodi (ang. The Helsinki Central Library Oodi), zarówno pod względem rozwiązań architektonicznych i designu, jak i szerokiej oferty prowadzonej działalności. Tylko jedną trzecią powierzchni biblioteki zajmują książki (ok. 100 tys.). Pozostała część przeznaczona jest na relaks oraz różnorodne aktywności. Tradycyjne biblioteczne półki z książkami znajdziemy na parterze. Na piętrze zlokalizowano z kolei kino, salę wielofunkcyjną i restaurację. Poddasze stanowi tzw. makerspace i jest przeznaczone na różnorodne aktywności oraz rozwijanie umiejętności. Można tu skorzystać m.in. z drukarek 3D, sprzętu muzycznego a nawet maszyn do szycia czy kuchni. Sama biblioteka określa się mianem miejsca do spotkań, czytania i zdobywania doświadczeń, które dostarcza użytkownikom wiedzę i nowe umiejętności.
Część praktyczna obejmowała również odwiedziny czterech różnych szkół w okolicach Helsinek. Uczestnicy kursy obserwowali funkcjonowanie szkoły, jej organizację, wyposażenie, umeblowanie, otoczenie, metody pracy nauczycieli, oglądali lekcje oraz formy spędzania wolnego czasu przez uczniów.
Praca szkoły i nauczyciela to ogromna różnorodność, często nowatorskich i zaskakujących działań na rzecz ucznia, klasy, całej społeczności szkolnej i lokalnej. Bardzo cieszymy się, że mogliśmy poznać przykłady dobrych praktyk. Wiele z zastosowanych rozwiązań może być inspiracją do pracy dydaktycznej i wychowawczej. Umiejętności i wiedza zdobyte podczas kursu pozwolą nam na szersze wykorzystanie różnych narzędzi na lekcjach.