28 maja 2024 roku w klasach uniwersyteckich humanistycznych 1a i 3a w ramach współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie odbyły się zajęcia z prof. Markiem Pieniążkiem. Uczniowie zajmowali się różnym sposobem czytania oraz interpretowania tekstów literackich przez pryzmat doświadczenia życiowego autora. W czasie zajęć zostały zinterpretowane dwa utwory - jeden poety znanego - był to wiersz Czesława Miłosza W Szetejniach - oraz autorstwa twórców lokalnych - w klasie 1a był to tekst nadesłany przez młodą poetkę Aleksandrę Curyło ***[Wchodzę do lasu] na konkurs poetycki, natomiast w klasie 3a nienazwany utwór współczesnej poetki Rozalii Hagno. Obie autorki podjęły tematykę piękna natury i związanego z nią wzruszenia, zatracenia się w krajobrazie, ale także przemijania czy niemal mistycznych doświadczeń. Opisywane zjawiska i miejsca były bezpośrednio związane z przestrzenią bliską autorkom – Bukownem. W czasie rozmowy o tekstach uczniowie wykazali, że utwory poetyckie często stanowią swego rodzaju ucieczkę do żywego, życiowego doświadczenia, relację z wydarzeń i spis przekształconych wspomnień.