Kurs metodyczny w Finlandii

Kurs metodyczny w Finlandii

W ramach unijnego projektu ERASMUS+ "Komunikacja - powrót do relacji" dwoje nauczycieli z naszej szkoły – Pani Dominika Kamińska i Pan Daniel Kamiński wzięli udział w szkoleniu, które odbyło się w dniach 16-22 kwietnia br. w Helsinkach. Do stolicy Finlandii przyjechało 110 nauczycieli z 12 państw, aby poznać system edukacji, który uważany jest za najlepszy na świecie. W części teoretycznej kursu „Structured Educational Visit to School/Institutes&Training Seminars in Finland” wykładowcy omówili historię tworzenia i reformowania obecnego modelu edukacji, obowiązki nauczyciela, etapy nauczania, przebieg zajęć i program nauczania, system oceniania, życie szkolne uczniów od przedszkola do uniwersytetu oraz efektywność szkolnictwa w Finlandii. Uczestnikom kursu przybliżono również skomplikowaną historię Finlandii, kulturę, tradycje oraz mentalność jej mieszkańców.

Część praktyczna szkolenia obejmowała zwiedzanie miejsc użyteczności publicznej, które w Finlandii włączone są w proces edukacji. Ogromne wrażenie na kursantach wywarła wizyta w publicznej bibliotece Keskustakirjasto Oodi (ang. The Helsinki Central Library Oodi), zarówno pod względem rozwiązań architektonicznych i designu, jak i szerokiej oferty prowadzonej działalności. Tylko jedną trzecią powierzchni biblioteki zajmują książki (ok. 100 tys.). Pozostała część przeznaczona jest na relaks oraz różnorodne aktywności. Tradycyjne biblioteczne półki z książkami znajdziemy na parterze. Na piętrze zlokalizowano z kolei kino, salę wielofunkcyjną i restaurację. Poddasze stanowi tzw. makerspace i jest przeznaczone na różnorodne aktywności oraz rozwijanie umiejętności. Można tu skorzystać m.in. z drukarek 3D, sprzętu muzycznego a nawet maszyn do szycia czy kuchni. Sama biblioteka określa się mianem miejsca do spotkań, czytania i zdobywania doświadczeń, które dostarcza użytkownikom wiedzę i nowe umiejętności.

Część praktyczna obejmowała również odwiedziny czterech różnych szkół w okolicach Helsinek. Uczestnicy kursy obserwowali funkcjonowanie szkoły, jej organizację, wyposażenie, umeblowanie, otoczenie, metody pracy nauczycieli, oglądali lekcje oraz formy spędzania wolnego czasu przez uczniów.

Praca szkoły i nauczyciela to ogromna różnorodność, często nowatorskich i zaskakujących działań na rzecz ucznia, klasy, całej społeczności szkolnej i lokalnej. Bardzo cieszymy się, że mogliśmy poznać przykłady dobrych praktyk. Wiele z zastosowanych rozwiązań może być inspiracją do pracy dydaktycznej i wychowawczej. Umiejętności i wiedza zdobyte podczas kursu pozwolą nam na szersze wykorzystanie różnych narzędzi na lekcjach.

deklaracja dostępności

epuap

bip

stowarzyszenie przyjaciół lo

stowarzyszeni 21 wiek

Współpraca
z ATH w Bielsku-Białej
ATH instytut neofilologii
14.01.2025
POLONEZA CZAS ZACZĄĆ …

POLONEZA CZAS ZACZĄĆ …

W najbliższym czasie uczniowie klas maturalnych I Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Żywcu, po raz ósmy w historii zatańczą poloneza na...

czytaj więcej
13.01.2025
Uczniowie naszej szkoły w II etapie

Uczniowie naszej szkoły w II etapie "Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH"

Miło nam poinformować, że uczniowie naszej szkoły zakawlifikowali się do II etapu Olimpiady „O Diamentowy Indeks AGH" w dziedzinie fizyki

czytaj więcej
Narzędzia dostępności