Kurs metodyczny w Finlandii

Kurs metodyczny w Finlandii

W ramach unijnego projektu ERASMUS+ "Komunikacja - powrót do relacji" dwoje nauczycieli z naszej szkoły – Pani Dominika Kamińska i Pan Daniel Kamiński wzięli udział w szkoleniu, które odbyło się w dniach 16-22 kwietnia br. w Helsinkach. Do stolicy Finlandii przyjechało 110 nauczycieli z 12 państw, aby poznać system edukacji, który uważany jest za najlepszy na świecie. W części teoretycznej kursu „Structured Educational Visit to School/Institutes&Training Seminars in Finland” wykładowcy omówili historię tworzenia i reformowania obecnego modelu edukacji, obowiązki nauczyciela, etapy nauczania, przebieg zajęć i program nauczania, system oceniania, życie szkolne uczniów od przedszkola do uniwersytetu oraz efektywność szkolnictwa w Finlandii. Uczestnikom kursu przybliżono również skomplikowaną historię Finlandii, kulturę, tradycje oraz mentalność jej mieszkańców.

Część praktyczna szkolenia obejmowała zwiedzanie miejsc użyteczności publicznej, które w Finlandii włączone są w proces edukacji. Ogromne wrażenie na kursantach wywarła wizyta w publicznej bibliotece Keskustakirjasto Oodi (ang. The Helsinki Central Library Oodi), zarówno pod względem rozwiązań architektonicznych i designu, jak i szerokiej oferty prowadzonej działalności. Tylko jedną trzecią powierzchni biblioteki zajmują książki (ok. 100 tys.). Pozostała część przeznaczona jest na relaks oraz różnorodne aktywności. Tradycyjne biblioteczne półki z książkami znajdziemy na parterze. Na piętrze zlokalizowano z kolei kino, salę wielofunkcyjną i restaurację. Poddasze stanowi tzw. makerspace i jest przeznaczone na różnorodne aktywności oraz rozwijanie umiejętności. Można tu skorzystać m.in. z drukarek 3D, sprzętu muzycznego a nawet maszyn do szycia czy kuchni. Sama biblioteka określa się mianem miejsca do spotkań, czytania i zdobywania doświadczeń, które dostarcza użytkownikom wiedzę i nowe umiejętności.

Część praktyczna obejmowała również odwiedziny czterech różnych szkół w okolicach Helsinek. Uczestnicy kursy obserwowali funkcjonowanie szkoły, jej organizację, wyposażenie, umeblowanie, otoczenie, metody pracy nauczycieli, oglądali lekcje oraz formy spędzania wolnego czasu przez uczniów.

Praca szkoły i nauczyciela to ogromna różnorodność, często nowatorskich i zaskakujących działań na rzecz ucznia, klasy, całej społeczności szkolnej i lokalnej. Bardzo cieszymy się, że mogliśmy poznać przykłady dobrych praktyk. Wiele z zastosowanych rozwiązań może być inspiracją do pracy dydaktycznej i wychowawczej. Umiejętności i wiedza zdobyte podczas kursu pozwolą nam na szersze wykorzystanie różnych narzędzi na lekcjach.

deklaracja dostępności

epuap

bip

stowarzyszenie przyjaciół lo

stowarzyszeni 21 wiek

Współpraca
z ATH w Bielsku-Białej
ATH instytut neofilologii
24.11.2024
„Jestem prawdziwie tam, gdzie moje miejsce i wolność” wykład o twórczości A. Stasiuka

„Jestem prawdziwie tam, gdzie moje miejsce i wolność” wykład o twórczości A. Stasiuka

Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Krzysztof Zajas mówił o prywatnej ojczyźnie - „mojości”, czyli miejscu, z którym człowiek ma głębszą relację,...

czytaj więcej
20.11.2024
Pomarańczowy kiermasz dla Pomarańczowej Energii!

Pomarańczowy kiermasz dla Pomarańczowej Energii!

Czy wiesz, że osamotnienie młodych osób może przybierać różne formy? To nie tylko samotność, ale też strach przed reakcją dorosłych, brak...

czytaj więcej
Narzędzia dostępności