Kopernik o prawach człowieka
Przygotowany dla szkoły program umożliwił grupie uczniów przejście kolejnych etapów pracy metodą projektu: od identyfikacji problemu w społeczności lokalnej/szkolnej. W pierwszej części warsztatów poświęcona była stereotypom – czym są? Czy da się ich uniknąć? Czy są stereotypy pozytywne? Osobą wspierającą tą debatę była pedagog szkolna z I LO - Magdalena Talik. Następnie Uczestniczki projektu skoncentrowały się na dwóch obszarach: niepełnosprawności oraz rasizmie. Aby działania miały charakter empiryczny, wraz z Fundacją Klamra zaproszono na jedne z warsztatów przedstawicieli środowisk działających w tych obszarach: Piotra Witosa z Krajowego Towarzystwa Autyzmu – (organizator koła w Żywcu) oraz Krzysztofa Gardasia, alpinistę. Ostatnia część warsztatów to praca nad szablonem przy wsparciu Doroty Babińskiej-Waluś i Dariusza Paczkowskiego z Fundacji Klamra. Celem projektu było uświadomienie współodpowiedzialności za swoją społeczność lokalną, i możliwości realnych oddziaływania na otoczenie oraz konieczności reagowania na problemy lokalne, a przede wszystkim samodzielności w myśleniu i działaniu. Jak piszą organizatorzy, w dwóch edycjach projektu wzięło już udział prawie170 grup i 80 animatorów/animatorek z całej Polski. Więcej o programie - czytaj