Ekokrytyka jako metodologia odczytywania tekstów
Antropocentryczny punkt widzenia rodzi przymus, aby podbijać, uczłowieczać i naruszyć każdą rzecz naturalną i nazywać te działania wolą człowieka. Antropocentryzm zniewala człowieka, dlatego należy na nowo określić miejsce humanistyki we współczesnym świecie – takie tezy postawiła mgr Paulina Czernek-Pasierbek w trakcie wykładu poświęconego metodologii badania tekstów literackich.
Utwory literackie w XXI wieku można poddać ponownej interpretacji i odczytać je przez pryzmat ekokrytyki. Wykładowczyni wyjaśnia na czym polega zmiana perspektywy widzenia na przykładzie oświeceniowej ody A. Naruszewicza „Balon”, czy prowokacyjnej „Padliny” modernistycznego poety Ch. Baudelaire’a. Ekokrytyka zwraca uwagę na obraz natury, relacje pomiędzy człowiekiem a światem przyrody, kryzys ekologiczny oraz różne aspekty przemijania. Intrygujące opowiadania Dominiki Słowik opublikowane w zbiorze „Samosiejki” ilustrują zmianę widzenia świata zmierzającą w stronę tzw. narracji wrażliwej. Nowa metodologia badania literatury proponuje nie tylko reinterpretacje, ale przede wszystkim promowanie dojrzałych i odpowiedzialnych postaw. Takich, które przezwyciężą strach zrodzony przez instynkt przetrwania i przezwyciężą denializm ekologiczny – czyli wypieranie problemu.
Wykład mgr Pauliny Czernek-Pasierbek odbył się 24 stycznia w auli I LO.
W spotkaniu uczestniczyły klasy: 1 f, 2 f, 3 f, 4 a oraz kilkoro uczniów z klasy 4 f.